Begeleiding
De ontwikkeling van de leerling wordt vastgelegd in het Topdossier. Drie keer per jaar is er een gesprek met de mentor, ouders/verzorgers en de leerling zelf. Elke klas heeft een vaste mentor die de leerlingen goed kent. De eigen ontwikkeling is een belangrijk thema om te leren op een goede manier met zichzelf en met anderen om te gaan. De mentor is het eerste aanspreekpunt in de begeleiding. Wanneer het nodig is kan er hulp worden gevraagd van het ondersteuningsteam voor extra onderzoek. Het team bestaat uit een ondersteuningscoördinator, school orthopedagoog en een schoolmaatschappelijk werker.
Structuurklas (S-klas)
Voor leerlingen met een grote behoefte aan veiligheid structuur en voorspelbaarheid is er de S-klas. Het gaat hierbij veelal om leerlingen met een vorm van autisme, angstproblematiek en/of teruggetrokken gedrag. De S-klas is een kleine klas met maximaal 12 leerlingen. Daardoor is er meer individuele aandacht mogelijk voor:
■ veiligheid
■ structuur
■ voorspelbaarheid
■ de eigenheid van elke leerling
■ aanpassingen aan tempo, niveau of andere aandachtsgebieden
De S-klas heeft een vaste mentor die alle theorievakken geeft aan de klas. De klas krijgt praktijklessen van praktijkdocenten en de vaste klassenassistent is aanwezig voor de pedagogische begeleiding. De lessen worden uitgevoerd binnen het PROVV-onderwijs
KIC
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan. Dit doel wordt nagestreefd door in de klas duidelijke gedragsregels af te spreken en door het houden van (kring)gesprekken en rollenspelen. Alle eerste, tweede en derdejaars klassen werken wekelijks aan het programma Kracht In Controle (KIC). Dit programma beoogt kinderen bewust te maken van hun eigen ik, van hun talenten en kwaliteiten. Ook het groepsproces is een belangrijk aspect van het programma. Door middel van KIC wordt ernaar gestreefd een veilige sfeer te creëren, waarin ieder kind zichzelf mag zijn en waar pestgedrag voorkomen wordt.
Taal- en leesbegeleiding
Leerlingen die problemen hebben met spraak en taal (o.a. woordenschat, lezen, spelling) krijgen extra taal lessen van een NT2-docent (Nederlands als Tweede Taal). Er wordt geoefend met de vaardigheden: Spreken, Lezen, Luisteren en Schrijven. Deze NT2-lessen zijn speciaal afgestemd op anderstalige leerlingen. Het streven is om de leerling zoveel Nederlands te leren dat hij/zij op een stageplek kan functioneren. De aanmelding loopt via het ondersteuningsteam.